Strategiaan pohjautuva brändi-identiteetti pesee mutuilun mennen tullen

Strategiaan pohjautuva brändi-identiteetti pesee mutuilun mennen tullen

Published
November 4, 2024
Words
Leevi Sorri

Jaetun arvon luominen on yksi identiteetin merkittävimmistä tehtävistä. Kiinnitymme brändeihin, joilla on tärkeä rooli arjessamme. Tärkein kiintopiste on brändeissä usein niiden identiteetti. Tästä hyvä esimerkki on Iittalan brändiuudistus. Ilme on keino kiinnittyä brändiin ja ankkuroida se osaksi omaa elämäämme.

Jaetun arvon luominen on yksi identiteetin merkittävimmistä tehtävistä. Kiinnitymme brändeihin, joilla on tärkeä rooli arjessamme. Tärkein kiintopiste on brändeissä usein niiden identiteetti. Tästä hyvä esimerkki on Iittalan brändiuudistus. Ilme on keino kiinnittyä brändiin ja ankkuroida se osaksi omaa elämäämme.

Kukaan meistä ei elä tyhjiössä, eivät bränditkään. Sen vuoksi brändi-identiteetin tulee aina pohjautua tutkimukseen, ajatukseen ja näkemykseen – strategiaan. Ilmettä ei tulisi koskaan uusia vain siksi, ettei siitä pidetä, vaan kohderyhmän näkemykseen brändin nykytilasta ja yrityksen näkemykseen suunnasta, johon brändiä halutaan viedä. Identiteettityötä ei saa ostaa (eikä myydä) vakuumissa.

Brändi-identiteetillä on keskeinen rooli strategisessa muutoksessa. Se ohjaa ihmisten ajattelua ja mielikuvia tavoiteltua positiota kohti. Ilman hyvää strategiaa on identiteetin suunnittelu pahimmillaan pelkkää arvailua; tyhjiössä elelyä. Brändi ilman suuntaa voi näyttää kivalta, mutta ei herätä tunteita. Siitä puuttuu johdonmukaisuus ja merkitys ihmisten elämässä.

Kun identiteetti luodaan tai uudistetaan strategian avulla, se…

1.       kiinnittyy brändin ytimeen ja positioon.
2.       ratkaisee ongelmia syvällisemmin eikä vetoa yleisöönsä vain pintapuolisesti.
3.       ohjaa visuaaliset ja verbaaliset ilmaisut yhtenäisen ajattelun alle yksittäisten ja hajanaisten ideoiden sijaan.
4.       kokoaa tekijät yhteen eikä ylenkatso yhdessä tekemistä.
5.       muuttaa monitulkinnallisuuden mitattavaksi.
6.       mahdollistaa rakentavan palautteen antamisen pelkkien henkilökohtaisten mielipiteiden sijasta.

Autoimme hiljattain R-kioskia päivittämään sekä brändistrategiaansa että -identiteettiään. Pohjan työlle loi laaja kuluttajatutkimus, joka antoi suunnan muutokselle. Uusi positio mutkattomana arjen ratkaisijana tarkoitti värien pehmentämistä, typografian uudistamista ja viestien napakoittamista. Muutos ei perustunut mielipiteille, vaan ilmeuudistus johdettiin strategisista valinnoista. Jatkossa Ärrä on raikas tuulahdus hektisen ja monimutkaisen arjen keskellä.

Osaan lopputulemista olet saattanutkin jo törmätä. Muutos ei tapahdu yön yli, ja siksi ei kannata nukkua uudistustarpeen ohi.

Koska olet viimeksi tarkastellut brändisi nykytilaa? Tehdään yhdessä brändistäsi erottuva – 358:n brändin nykytila -tutkimuksella saat selville, miten ihmiset näkevät brändisi. Saat meiltä näkymän brändistäsi arvopohjaisella heatmapilla, jolla ohjaat kehitystyötä asiakaslähtöisesti ja strategisesti. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.