Toteutimme kesällä 2024 Škodalle bränditekona Suomen suurimman aarrejahdin. Sen seurauksena lähes 10 000 suomalaista heittäytyi ratkomaan vihjeitä ja tekemään salapoliisityötä löytääkseen kadonneet autonavaimet, jotka aukaisisivat ovet uudistettuun Škoda Kodiaqiin vuoden ajaksi.
Kolmen viikon #kodiaqkadoksissa-aarrejahti kannusti tarkastelemaan ympäristöä uusin silmin ja haastoi kokemaan jotain aivan uutta. Alallaan täysin poikkeuksellinen bränditeko sitoutti suomalaiset yli 56 000 tunnin ajaksi brändin pariin ja saavutti huikeat tulokset, vahvistaen brändimielikuvaa maanlaajuisesti.
Brändit vakuuttelevat kaikenlaista arvoista missioon ja asiakaslupauksiin. Pelkällä kirjallisella lätinällä ei kuitenkaan pötkitä pitkälle, vaan tarvitaan tekoja. Bränditeoilla yritys tuo arvonsa konkreettisella toiminnalla näkyväksi kuluttajien arjessa.
Sitouttamista ja samaistumispintaa
Branditeko itsessään voi olla melkeinpä mitä vain, kuten elämys, kulttuuriteko, yhteisön tukemista, alan normeja haastava teko, tai merkittävä innovaatio. Yhä useammat brändit tekevät myös kannanottoja johonkin yhteiskunnalliseen tai vastuullisuuteen liittyvään asiaan – joko teon keskiössä tai sen yhteydessä. Brändien kantaaottavuus on ollut kasvavissa määrin yksi merkittävistä ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Erityisesti nuorempien sukupolvien edustajat pitävät tärkeänä, että yrityksen toiminta kohtaa oman arvomaailman kanssa.
Bränditeolla voit lunastaa brändin lupausta käytännössä ja todistaa, että brändisi seisoo arvojensa takana. Toisin sanottuna se tekee brändistäsi inhimillisen ja vuorovaikuttavan toimijan ihmisten päivittäisessä elämässä. Inhimillisyys puhuttelee ja teot resonoivat erityisesti samat arvot tai ajatusmaailman jakavissa ihmisissä. Se jos jokin vahvistaa brändimielikuvaa ja lojaliteettia.
Toisaalta bränditeko voi sitouttaa kohderyhmää ja aktivoida ihmisiä viettämään aikaa brändin parissa niin pääkohderyhmästä kuin sen ulkopuolelta. Škodan aarrejahdissa ihmisten sitouttaminen brändin pariin oli yksi keskeisimpiä tavoitteita ja huolellisesti suunniteltu kokonaisuus ylitti kaikki odotukset. Parhaassa tapauksessa hyvin toteutettu bränditeko tarjoaakin vuorovaikutuksellisuuden kautta uniikin kilpailuedun ja tavoittaa täysin uusia kohderyhmiä.
Sudenkuopista selviää suunnitelmallisuudella
Ilman kunnollista strategista viitekehystä lopputuloksena on hataraa sohimista ja irrallisia kokonaisuuksia. Pahimmillaan epäjohdonmukainen tekeminen johtaa brändiin, joka pönöttää tumput suorana ja katoaa massaan. Toisaalta hyvälläkin strategiapohjalla varustettu brändi kompuroi, jos kokonaisuus ei ole hallussa. Huonosti ajoitettu teko saa helposti aikaan enemmän tuhoa kuin hyvää ja brändin imago voi kokea kovan kolauksen.
Ongelmia syntyy myös silloin, jos teko ei ole vahvasti kiinni brändin ytimessä – epäloogisuus on pahinta myrkkyä brändimielikuvalle ja menestykselle. Jotta vaikuttavia bränditekoja voidaan siis tehdä, tarvitaan niiden pohjalle vahvan strategian ja hyvin pureskellun brändi-identiteetin ohella säntillistä suunnittelua.
Oletko pohtinut, miten viedä brändisi arvot konkreettisiksi teoiksi ja erottua massasta? Varaa 30 minuutin juttutuokio kanssamme, niin käydään yhdessä läpi brändisi nykytilanne ja keskustellaan tarkemmin, millaisilla teoilla brändisi saataisiin tehokkaasti näkymään ja kuulumaan kuluttajien arjessa. Löydät vapaat ajat täältä!