Hyvästi hajakonseptit, tervetuloa brändialusta!

Hyvästi hajakonseptit, tervetuloa brändialusta!

Published
November 28, 2024
Words
Leevi Sorri

Brändien tavasta viestiä käytetään useita erilaisia ja päällekkäisiä termejä, jotka voivat helposti mennä sekaisin. Vaihtuvien konseptien ja uusien “isojen ideoiden” keksiminen on sekä työlästä että lyhytkatseista. Menestyäkseen tarvitsee brändi jotain selkeän punaisen langan, jotain yksittäisiä konsepteja syvempää ja pysyvämpää – alustan.

Siis minkä? Brändialusta on strateginen viitekehys, joka määrittelee paitsi brändin ydinajatuksen ja tavan viestiä, myös brändin tavan toimia ja olla osa ympäröivää maailmaa. Pelkän markkinointiviestinnän sijaan se yltää kaikkiin brändin eri ulottuvuuksiin luoden johdonmukaisuutta jokaiseen kohtaamispisteeseen. Johdonmukaisuus taas luo tulosta.

Tarkoituksena ei ole siis lisätä uutta olkitähteä kiikkumaan jo tarpeeksi monimutkaiseen markkinointihimmelistöön. Voidaankin sopia, että unohdetaan puheet kattokonsepteista, sateenvarjoteemoista ja kampanjaideoista – puhutaan vaan brändialustasta.  

Toimivan brändialustan taustalla täytyy toki olla hyvin pureskeltu strategia, positiointi ja identiteetti (≠ ilme). Ehtojen täyttyessä, helpottaa alusta brändin arvojen mukaisen toiminnan harjoittamista. Eli siirtymistä puheista tekoihin, myös mainonnan ulkopuolella. Bränditekojen suunnittelu onkin keskeisimpiä hyötyjä brändialustan käytössä – toisin sanoen lunastat asiakkaiden mielessä sitä, mitä brändisi lupaa ja mihin brändisi uskoo.  

Toinen keskeinen hyöty on se, ettei brändille tarvitse määritellä toistuvasti uusia konsepteja. Pulsseissa tehdyt markkinointitoimenpiteet jättävät jälkeensä vain hajanaisen kokoelman hämäriä mielikuvia siitä, mistä brändissä on kyse. Kerta toisensa jälkeen uusiksi keksittyyn insightiin pohjautuvat kampanjakonseptit saavat aikaan lähinnä yhtä hataraa bränditekemistä. Tiukan johdonmukaisuuden puuttuessa kohderyhmän tavoittaminen hankaloituu, eikä toisaalta muodostu selkeää kuvaa siitä, mitä brändi on tai mihin se pyrkii.

Alustan avulla toteutat kokemuksellisempaa brändiä, jolloin jokainen brändin ilmentymä – mainos, tuotelanseeraus tai palvelukokemus – tuo lisäarvoa kokonaiskuvaan. Ja kun siihen sitoudutaan, on sen ulosmitattava arvo kumulatiivista.  

Alustan voi tyrkätä myös uuden yhteistyökumppanin eteen: tällaista brändiä toteutamme, tällaisella keinovalikoimalla. Helppoa! Ja mikä parasta, alusta ei kahlitse dramatisointia tiettyyn muottiin tai tapaan, vaan mahdollistaa parhaimman tavan kertoa brändistä. Luovuus saa siis yhä kukkia. Nyt sillä on vain tavoitteelliset suuntaviivat.

Oikotietä onneen brändialusta ei kuitenkaan tarjoa. Töitä saa paiskia edelleen hartiavoimin, mutta voit olla levollisin mielin siitä, että brändistäsi muotoutuu entistäkin selkeämpi ja yhdenmukaisempi, ja sitä mukaa sekä saavutettavampi että sitouttavampi. Laita siis viestiä, niin keskustellaan tarkemmin brändistänne ja viedään bränditekemisenne kestävälle alustalle!