Pelkkään demografiaan pohjautuva segmentointi ei enää riitä

Pelkkään demografiaan pohjautuva segmentointi ei enää riitä

Published
September 24, 2024
Words
Oili Virta

Ihmisten tarpeet, mieltymykset ja mielipiteet ovat jatkuvassa liikkeessä. Hyvin tehty segmentointi auttaa brändejä reagoimaan muutokseen ja tuottamaan ihmisille arvoa tässä ja nyt.

Perinteisesti segmentointia on hyödynnetty tehostamaan viestien kohdentamista ja konversiota. Kun ihmiset ryhmitellään demografisesti mahdolllisimman järkeviin ryhmiin pakka pysyy paremmin kasassa. Demografiaan pohjautuva segmentointi kertoo kuitenkin vähemmän asiakkaan mielenmaisemasta. Jos tavoite on luoda jotain erottuvaa ja merkityksellistä on ihmisen syvällisempi ymmärtäminen tarpeen.

Arvo- ja motiivipohjaisen segmentoinnin lähtökohta on ajatteleva ja tunteva ihminen. Tällöin ytimessä on ymmärtää mitä ihminen pitää arvokkaana, mikä häntä inspiroi ja kuinka hän elämäänsä elää. Kuuntelemalla syntyy ymmärrys asiakkaan tarpeista, toiveista ja unelmista. Passiivisesta vastaanottajasta tulee ajatteleva ja tunteva ihminen, kuten jokainen meistä.

Hyvä segmentointi ymmärtää erilaisten ihmisten erot, mutta myös yhtäläisyydet. Parhaaseen lopputulokseen päästään kun yhdistellään segmentoinnin eri kriteerejä ja tasoja.

Motiivipohjainen segmentointi on tehokas tapa rikkoa perinteisiä lokeroita. Pelkän demografian perusteella Riikka Purra ja Maria Veitola kuuluvat samaan segmenttiin. Molemmat ovat 45-55 -vuotiaita naisia, asuvat perheineen pääkaupunkiseudulla ja kuuluvat samaan tuloluokkaan. Asenteiden ja arvojen näkökulmasta Riikka ja Maria ovat kuitenkin kuin öljy ja vesi.

Ihmiskeskeinen segmentointi antaa parhaan pohjan vetovoimaiselle brändille ja asikaskokemukselle. 358:ssa suunnittelun lähtökohta on aina ihmisen ymmärtäminen. Tämä on avain tekoihin, joita haluamme osaksi elämäämme. Jos siis kaipaat apua siihen, miten puhutella asiakastasi muuttuvassa maailmassa, tai ketä ylipäätään voisi puhutella, ota meihin yhteyttä.