Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Published
April 24, 2025
Words

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Syöpäjärjestöt halusi taannoin kehittää luovan tavan auttaa nuoria pääsemään eroon nikotiinista ja löytää tavan vahvistaa nuorten motivaatiota ja aikomusta käytön lopettamiseen. Tavoitteena oli luoda lopettamismatkaa tukeva, ajanhermoilla oleva konkreettinen apuväline, joka puhuttelee ja ymmärtää kohderyhmää. Suunnittelun lopputuloksena syntyi Erovirasto-sovellus, joka viihteellisyyden ja pelillisten elementtien kautta tukee lopettajaa 30 päivän ajan matkalla irti toksisesta suhteesta nikotiinituotteisiin. Sovellus osoittautui menestykseksi: sen käyttäjistä 62,5 % onnistui lopettamaan nikotiinituotteiden käytön kokonaan ja 75 % kasvatti motivaatiotaan käytön lopettamiseen.

Menestys ei ollut sattumaa: innovaatiota edelsi vinopino tutkimuksia, Syöpäjärjestön asiantuntijoita, kohderyhmäpaneelin arvioita, syvähaastatteluita sekä nuorisoraadin osallistumista lopettajan polun suunnitteluun. Sovellusinnovaatio ei siis putkahtanut maailmaan arvailemalla tai vibailemalla. Oivallukset löytyivät huolellisesta ja aktiivisesta tutkimustyöstä ja niiden pohjalta muodostuneesta aidosta käsityksestä kohderyhmän nuorten maailmasta ja tarpeista.

Vanhassa vara parempi – vai onko?

Kun puhutaan innovaatioista, on varsin suomalaista suhtautua uusiin ajatuksiin ja kehitykseen varautuneen varovaisesti. Moni tykkää muistuttaa, miten asioita on aina tehty, miten ne ovat aina ennenkin toimineet, ja että eihän sitä kannata korjata, mikä ei ole rikki. Eikä siinä mitään! Kaikkialla on paikkansa jalat tukevasti maassa oleville realisteille, jotka ehkäisevät liiallista korkealentoisuutta – on ihan totta, ettei kaikkea tarvitse uudistaa vain uudistamisen ilosta. Tyynillä vesillä veneily on mukavan vakaata ja turvallista.

Maailma kuitenkin muuttuu valtavalla vauhdilla, eli ihmisten tarpeet ja halut ovat alati murroksessa. Jos ihmisten muuttuneita ja uusia tarpeita ei tunnista tai niihin jättää vastaamatta, on se kuin lähtisi vesille veneessä ilman tulppaa: äkkiä olet vyötäisiä myöten jorpakossa, eikä äyskäröinti viime hetkellä enää pelasta uppoamiselta.
 

Tulevaisuus on nyt

Innoivointityö on paitsi tulppa veneen pohjaan myös purje, joka nostetaan valmiiksi odottamaan, että tuuli alkaa puhaltaa. Innovaatioilla pysytään vahvasti relevantteina ja vastataan jo tunnistettuihin tarpeisiin, sekä valmistaudutaan tulevaisuusajattelun kautta siihen, mikä häämöttää horisontissa. Yksinkertaisimmillaan uudistuminen on brändille elinehto. Parhaimmillaan ja oikein toteutettuna se kuitenkin luo brändille resilienssiä ja tarjoaa tavan kauhoa kiihtyvän kilpailun kärkikahinoissa.

Ihan mitä tahansa ei kuitenkaan kannata lähteä tekemään, vaan esimerkiksi tuote- ja palveluinnovaatioilla tulee olla vahva kytkös kohderyhmän käyttäytymiseen ja tarpeisiin. Oivallukset innovaatioihin syntyvätkin tutkimalla, mitä kohderyhmän maailmassa oikein tapahtuu. Kipukohdat ja piilotarpeet paljastuvat pureutumalla ihmisten ostokäyttäytymisen ja valintojen taustalla oleviin syihin, jotka usein löytyvät syvemmältä arjesta ja elämästä. Sukeltamalla pintaa syvemmälle ja keräämällä aitoa ymmärrytä kohderyhmästäsi saatat löytää yllättäviäkin aihioita uuteen.
 

Innovoi itsellesi etumatka

Jotta innovaatioille syntyy aidosti kestävä pohja, on tärkeää ennakoida. Kohderyhmän analysointi, trendien tunnistaminen ja rohkeus kokeilla uutta ruokkivat kauaskantoista tulevaisuusajattelua. Pitkän ajan kasvu ei synny sattuman ja arvailun kautta, vaan yhdistämällä syvän kohderyhmätuntemuksen tulevaisuusajatteluun ja ennakointiin. Tällöin syntyy uniikkeja oivalluksia, joihin pohjautuvat innovaatiot oikeasti resonoivat kohderyhmässäsi ja tarjoavat vakaata kasvua sekä kestäviä kilpailuetuja myrskyisempäänkin toimintaympäristöön.
 

Kaipaako yrityksesi uusia tapoja kiilata kilpailun edelle, mutta syystä tai toisesta uudistuminen on jumiutunut paikoilleen? Me 358:lla olemme erikoistuneet ihmiskeskeiseen suunnitteluun ja tiedämme, miten aidosta insightista ponnistetut innovaatiot johtavat kasvua. Varaa kanssamme lyhyt juttutuokio, niin keskustellaan tarkemmin yrityksesi tilanteesta ja soudetaan yhdessä kohti uudistuksen vesiä. Kurkkaa vapaat aikamme tästä!