Teemme päivittäin valtavan määrän valintoja. Mieltymykset, tottumukset, kulttuuri, arvot, tunteet ja sosiaaliset normit ohjaavat päätöksiämme aktiivisesti ja alitajuntaisesti. Miten ajattelemme ja kerromme toimivamme, ei kuitenkaan aina ole linjassa sen kanssa, mitä oikeasti teemme – ja viimeistään tähän myös asiakasymmärrys usein päättyy.
Kysymys: kenelle suunnittelet ja kehität palveluitasi, tuotteitasi, myyntiäsi ja brändiäsi? Asiakkaille tietenkin, on todennäköisesti vastauksesi. ”Asiakas” tarkoittaa jokaiselle yritykselle usein hieman eri asioita ja muodostuvan mielikuvan alla on erinäisiä määrittelyitä, tutkimuksia ja profilointeja. Mutta kuinka syvälle ymmärryksesi tästä päätöksiä tekevästä ihmisestä todellisuudessa yltää?
Ihmiskeskeisten brändien kehittäminen vaatii aina syvällistä asiakasymmärrystä. Laadullisista tutkimusmenetelmistä etnografia auttaa tarkastelemaan ihmisiä heidän omassa arkiympäristössään ja paljastaa piileviäkin tarpeita, jotka jäisivät muilla menetelmillä havaitsematta. Etnografia antaa mahdollisuuden pureutua siihen, mitä ihmisten arjessa todella tapahtuu: miksi valintoja tehdään, millaisia autenttisia reaktioita asiayhteyksissä muodostuu ja millaisia tunteita tilanteissa herää.
Siinä missä haastattelu-ja kyselytutkimukset tarjoavat erinomaista dataa ja antavat hyvän pohjan asiakastuntemukselle, päästään etnografian avulla asiakasymmärryksessä vieläkin syvemmälle – aitoon ihmistuntemukseen. Siksi se antaa poikkeuksellisen hyvän pohjan kokonaisvaltaiseen brändin kehitykseen.
Kun tunnet asiakkaasi arjen ja ymmärrät, mitkä asiat hänen toimintaansa ohjaavat ja miten, pystyt myös toteuttamaan aidosti hänen tarpeisiinsa vastaavia ratkaisuja. Ihmiskeskeisyys on asiakaslähtöisyyttä sen parhaassa muodossa.
Haluatko vahvistaa brändisi asiakasymmärrystä? Varaa 30 minuutin jutteluaika kanssamme – kerromme kuinka hyödynsimme etnografiaa mm. Oppi&Ilon liiketoimintamallien muotoilussa ja HSL:n brändikonseptin suunnittelussa. Vapaat ajat näet tästä.