Chaos Packaging – Mitä pakkausdesignin maailmassa tapahtuu juuri nyt?

Chaos Packaging – Mitä pakkausdesignin maailmassa tapahtuu juuri nyt?

Published
August 15, 2024
Words
Oili Virta

Erottuminen joukosta on yksi jokaisen pakkauksen tavoitteista. Suunnitteluprosesseissa leikitellään yhä enemmän väreillä, muodoilla ja materiaaleilla tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Mutta tuleeko villeillä ideoilla koskaan raja vastaan? Missä vaiheessa liika todellakin on liikaa – vai onko koskaan?

Kauppojen hyllyillä ovat lisääntyneet huomiota herättävät pakkaukset, joiden ulkonäkö on hyvin epätyypillinen tuotekategoriansa kilpailijoihin verrattuna. X:ssä tämä ilmiö sai nimen Chaos Packaging ”kunnes joku keksii paremman nimen”. Kaaos-pakkauksista esimerkkejä on monia, mutta mitkä ajatukset niiden taustalla oikein piilevät?

 

Rinnakkaisiin tarpeisiin viittaaminen

Flo erottuu pakkauksellaan naisten intiimihygieniahyllystä omaalaatuisen muotonsa vuoksi. Tuote muistuttaa jäätelöpakkausta, ja vetoaa tällä tavoin monen naisen kuukautisten aikana kokemaan herkkuhimoon. Yrityksen toimitusjohtajan mukaan juuri tämä inspiroikin pakkauksen designia, joka on toteutettu in-house.

Kuva: Flo:n perustajat
Flo hyödyntää feminiinistä kuvitustyyliä ja typografiaa, sekä naisten intiimihygieniahyllystä tuttuja värejä, kuten vaaleanpunaista ja valkoista. Epätyypillisellä pakkausmuotoilulla se lunastaa kuitenkin paikkansa kaaos-pakkausten joukossa. Lisäksi on kiinnostavaa, miten Flo ratsastaa räväkällä väripaletillaan ympäristöystävällisten tuotteiden kategoriassa, jossa tyypillisesti suositaan maanläheisiä sävyjä.” – Ruusa, 358 Junior Designer

Iron Manin futuristinen kahvibrändi

Tammikuussa julkistettu näyttelijä Robert Downey Jr:in ja yrittäjä/sijoittaja Craig Dubitskyn uusi kahvibrändi HappyTM on herättänyt paljon keskustelua hyvin epätavallisella pakkauksellaan. Perinteisen ”kahvipussin” sijaan on heidän tuotteensa pakattu minimalistiseen muovikuutioon. Yrityksen mukaan olemassa olevat kahvibrändit ovat keskittyneet traditioon ja maantietoon brändäyksessä, kun taas uudet brändit nojaavat enemmän ja enemmän niche-trendeihin. HappyTM haluaa keskittyä brändissään ja tuotteissaan kahvin ”yksinkertaiseen rakastettavuuteen”.

Kuva: Kahvibrändi HappyTM

Sillä tuotetta myydään suoraan kuluttajille, HappyTM  halusi tehdä pakkauksen kierrätyksestä ihmisten arjessa mahdollisimman helppoa. Vaikka tämä vaikuttaa yrityksen mukaan pakkausdesignin valinnan taustalla, on hyllystä erottuvassa designissa jotakin tuttua huolimatta sen näennäisestä erikoisuudesta. Dubitskyn muissa projekteissa ilmenee tämä samankaltaisuus, jota the Hollywood Reporter kuvailee sans-serif-mäiseksi designiksi. Näihin brändeihin lukeutuvat muun muassa Eos kosmetiikkabrändi, jonka huulirasvat olivat 2010-luvun vaihteessa valtava kansainvälinen hitti, sekä Method siivoustuotteet, joiden värikäs minimalistisuus kuuluu monen kodin vakiovarusteluun.